DeZutphengids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Zutphen: aanwijzen parkeerplaatsen voor opladen elektrisch voertuig diverse locaties (verzamelbesluit).
Meer informatie over deze bekendmaking:
Team Veiligheid: 1060073Zutphen: 26 mei 2025Burgemeester en wethouders van Zutphen;overwegende, dat de gemeente de ambitie heeft om in 2030 een energie neutrale gemeente te zijn en in dat kader elektrisch vervoer stimuleert en faciliteert als onderdeel van een breder pakket maatregelen om mobiliteit te verduurzamen;dat het elektrisch rijden zorgt voor verbetering van de luchtkwaliteit en een stillere leefomgeving;dat het stimuleren van elektrisch vervoer tot 2030 bovendien een randvoorwaarde is voor de Nederlandse overheid om de klimaatdoelstellingen te halen;dat gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening; dat steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrisch voertuig en de algemene verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen de komende jaren fors toeneemt;dat met de groei van het aantal elektrische voertuigen de verwachting is dat alleen vraaggestuurde plaatsing (plaatsing naar aanleiding van een aanvraag) niet langer voldoet vanwege de lange doorlooptijden;dat de behoefte om het aantal laadpunten pro-actief uit te rollen, en daarmee voor de vraag uit te plaatsen, steeds groter wordt; dat hierdoor de doorlooptijd wordt verkort, waardoor niet onnodig lang op laadmogelijkheden gewacht hoeft te worden;dat de gemeente een Integrale laadvisie en plaatsingsbeleidsplan heeft vastgesteld om tijdig een dekkend, toegankelijk, betaalbaar, betrouwbaar en veilig netwerk van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te realiseren;dat hiermee invulling wordt gegeven aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, een bijlage van het Klimaatakkoord;dat de prognose is dat ongeveer 424 laadpunten nodig zijn om in 2025 in de laadbehoefte van elektrische personenauto’s en bestelwagens te voorzien;dat op een plankaart is vastgelegd welke locaties geschikt zijn om een laadpaal te plaatsen; dat deze laadlocaties zijn bepaald aan de hand van een prognose per wijk en een analyse van de ruimtelijk geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen, aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet, grondeigendom gemeente en afstand tot bomen; dat met een laadexploitant een overeenkomst is aangegaan voor het verlenen van openbare laaddiensten voor elektrisch autovervoer;dat reeds een aantal besluiten is genomen voor het plaatsen van pro-actieve laadpalen;dat de laadexploitant heeft aangegeven dat vanaf 2025 weer meerdere pro-actieve laadpalen geplaatst kunnen worden en daartoe een aanvraag heeft ingediend;dat ook voor deze palen geldt dat ze aan de hand van de plankaart worden geplaatst en de betreffende locaties zijn verdeeld over de verschillende wijken binnen de gemeente;dat inwoners van de gemeente vooraf de gelegenheid hebben gehad om te reageren op deze voorgestelde locaties en dit op enkele locaties heeft geleid tot wijzigingen;dat elke laadpaal is voorzien van twee aansluitpunten waardoor tegelijkertijd twee elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen;dat het voor zowel de gebruiker als voor de laadexploitant van belang is dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden moet worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor;dat dit gerealiseerd kan worden door twee parkeerplaatsen bij iedere laadpaal aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van bord E8c van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;dat door aanwijzing van de betreffende parkeerplaatsen weliswaar het parkeren wordt gereguleerd, maar geen wezenlijke inbreuk wordt gemaakt op de totaal beschikbare parkeercapaciteit;dat het treffen van een verkeersmaatregel bovendien een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan eventuele nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;dat de betreffende wegen zijn gelegen binnen de grenzen van en in beheer zijn bij de gemeente Zutphen;dat op grond van artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;dat het uit het oogpunt van het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de wet Milieubeheer en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, gewenst is om op diverse locaties in de gemeente parkeerplaatsen aan te wijzen die bestemd zijn voor het opladen van elektrische auto’s door plaatsing van bord E8c van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;dat overeenkomstig artikel 24, onder a van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met de verkeersadviseur en tevens gemachtigde van de korpschef van politie van de eenheid Oost-Nederland;dat de politie positief heeft geadviseerd;gelet op artikel 18, lid 1, onder d van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 8 en 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Beleidsregel oplaadpalen en opladen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2024;b e s l u i t e n:1. nabij onderstaande locaties twee parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeerplaats bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen door plaatsing van bord E8c van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en onderbord OB504 (twee schuine pijlen), inclusief het aanbrengen van vakmarkering voor zover niet aanwezig;a. Bakerstraat 14;b. Bernard Lievegoedstraat, thv Harry Poldermanhof 18;c. Braamkamp 103;d. Braamkamp 463;e. David Evekinkstraat 3, toevoegen onderbord ‘parkeervergunning/parkeerticket vereist’;f. Gerard Doustraat 80a;g. ‘s Gravenhof 14, toevoegen onderbord ‘parkeervergunning/parkeerticket vereist’;h. Het Glacis 23, toevoegen onderbord ‘parkeervergunning/parkeerticket vereist’;i. Het Horseler 2;j. Het Zwanevlot 85;k. J.P. Heijestraat 8;l. Laan van de Highlanders, hoek Hemmingstraat;m. Landweer, thv Kloetschup 59;n. Lintelostraat, hoek Van Dorthstraat 23;o. Markolle 5;p. Mulderskamp 33G;q. Oude Kanonsdijk 72;r. Paul Rodenkolaan 44;s. Rijksstraatweg 65;t. Rudolf Steinerlaan 123; u. Scheerdershof 124;v. Scheurkamp 5;w. Tak van Poortvlietstraat 1a;x. Tichelkuilen 143;y. Van Nagellplein 18;z. Verdistraat, hoek Brahmsstraat 25;aa. Weerdslag 113;2. voor de locaties vermeld onder 1, met uitzondering van 1e en 1g, geldt dat de aanwijzing van de tweede parkeerplaats ingaat op het moment dat per laadpaal op de betreffende locatie sprake is van een jaarlijks verbruik van minimaal 1.750 kWh;3. voor dit besluit een maximale uitvoeringstermijn te hanteren tot en met 31 mei 2027. Als na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie - door het plaatsen van het bord E8c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord - vervalt het desbetreffende (deel)besluit voor deze locatie.Namens burgemeester en wethouders van Zutphen,de medewerker van het team Veiligheid Niet eens met dit besluitBent u het niet eens met dit besluit? Bel ons dan eerst. We bekijken samen het besluit. U hoeft daarna misschien geen bezwaar te maken. Ons telefoonnummer is 14 0575 (zonder kengetal).Wilt u toch bezwaar maken? Dien dan een bezwaarschrift in. Dit moet altijd binnen zes weken na de dag waarop wij dit besluit hebben bekendgemaakt. U kunt een bezwaarschrift indienen door het sturen van een brief of door het formulier op onze website te gebruiken. Voor het laatste heeft u DigiD nodig.Uw bezwaarschrift indienen via een briefStuur uw bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 41, 7200 AA, Zutphen. In uw bezwaarschrift moet staan:• uw naam, adres, telefoonnummer (waarop u overdag bereikbaar bent) en uw e-mailadres• de datum en een omschrijving van het besluit waarover uw bezwaar gaat• de reden waarom u het niet eens bent met het besluit• uw handtekeningUw bezwaarschrift indienen via onze website www.zutphen.nlZoek op ‘Reageren op een besluit’. Wij vragen u in te loggen met DigiD. Heeft u geen DigiD, dan kunt u die aanvragen op www.digid.nl. Let op: het afhandelen van uw aanvraag duurt minimaal 3 werkdagen.Voorlopige voorzieningAls u bezwaar maakt, blijft ons besluit gelden totdat wij over uw bezwaar hebben beslist. Misschien kunt of wilt u onze beslissing op uw bezwaar niet afwachten. Dan kunt u de voorzieningenrechter vragen om een zogeheten voorlopige voorziening. De rechter kijkt dan snel naar uw verzoek en doet alvast een voorlopige uitspraak, door bijvoorbeeld te bepalen dat het besluit voorlopig nog niet geldt. Een ‘voorlopige voorziening’ vraagt u aan via internet, met DigiD. Daarvoor gaat u naar de website www.rechtspraak.nl en zoek op ‘Verzoek voorlopige voorziening’. Op deze website leest u hoe u dit moet doen.Met een brief kan natuurlijk ook. Het adres is: Rechtbank Gelderland, Team bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM, Arnhem. KostenDe behandeling van uw bezwaar is gratis. Voor de behandeling van een ‘voorlopige voorziening’ moet u wel betalen.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/gmb/2025.
Dit artikel verscheen op deZutphengids.nl op 29-05-2025.
Laat dit artikel viral gaan in Zutphen, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.
Laatste berichten
Laatste blogs